Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου 2014

Ήλιε, ήλιε αρχηγέ….

 
Ηλιακοί δρόμοι προς ένα διαφορετικό μέλλον.
Το όραμα του Σκοτ Μπρουσάο γίνεται πράξη στην Ολλανδία.

Στην Ολλανδία εγκαινιάστηκαν πριν λίγες μέρες, δοκιμαστικά, με τη μορφή ποδηλατοδρόμων οι πρώτοι ηλιακοί δρόμοι που θα ενώνουν τα προάστια Κρόμενι και Γουόρμερβιρ του Άμστερνταμ. Με αφορμή την κατασκευή αυτού του πρότυπου έργου γίνεται πιο γνωστό στο ευρύ κοινό το όραμα του Σκοτ Μπρουσάο, που πλέον έγινε πράξη, για την κατασκευή ειδικών δρόμων που υπόσχονται να βοηθήσουν την καταστολή του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Πριν λίγα χρόνια, όταν συστηματοποιήθηκε η τρομοκρατία για την επικείμενη καταστροφή της γης λόγω βιοκλιματικών αλλαγών, έπεσαν στο τραπέζι πολλές ιδέες προώθησης οικολογικών προϊόντων και ιδρύθηκαν πολλοί οργανισμοί και επικερδείς επιχειρήσεις. Τα πιο δημοφιλή οικολογικά και οικονομικά συστήματα παραγωγής ενέργειας ήταν η κατασκευή φωτοβολταϊκών πάνελς, κυρίως για ιδιωτική ή επιχειρησιακή χρήση. Ο Μπρουσάο και η γυναίκα του εξέτασαν την πιθανότητα τοποθέτησης αυτών των συστημάτων σε ευρύτερες επιφάνειες, όπως ένας δρόμος, με στόχο την αύξηση της παραγόμενης ενέργειας, παράλληλα με κάποιους επιπλέον ενσωματωμένους μηχανισμούς, οι οποίοι επρόκειτο να προσφέρουν κάποιες πρωτοφανείς ιδιότητες στους δρόμους. Έτσι ίδρυσαν τη δικιά τους επιχείρηση με το όνομα «Solar roadways».

Οι ηλιακοί δρόμοι αρχικά προσφέρουν ενέργεια. Αποτελούνται από ειδικά αυτόνομα πάνελς (πινακάκια) που ενώνονται μεταξύ τους. Αυτά τα πινακάκια διαχωρίζονται σε τρία στρώματα. Το επιφανειακό στρώμα αποτελείται από ένα ειδικό κράμα ανθεκτικού γυαλιού, το μεσαίο ενσωματώνει την τεχνολογία και η βάση είναι κατασκευασμένη από ανακυκλώσιμα υλικά. Αυτά τα πινακάκια με τον πρωτοποριακό σχεδιασμό εφαρμόζουν μια τεχνολογία που δεσμεύει τις ακτίνες του ηλίου και την μετατρέπει σε ηλεκτρική ενέργεια με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον.

Ανακυκλώσιμα, ασφαλή υλικά



Ο Μπρουσάο όμως δεν σταμάτησε εκεί. Η επιλογή του υλικού του γυαλιού για το ανώτατο στρώμα, δεν ήταν τυχαία αλλά προέκυψε έπειτα από πολλή μελέτη. Δεν πρόκειται για το συνηθισμένο γυαλί, αλλά ένα ειδικό ανθεκτικό υλικό. Σκεφτείτε, λέει ο ίδιος, ότι έχει εφευρεθεί αλεξίσφαιρο και γυαλί που αντέχει τις εκρήξεις, συνεπώς δεν είναι παράλογο να εφευρεθεί και ένα που να αντέχει τα μεγάλα βάρη, να ανταποκρίνεται στις καιρικές συνθήκες και να δημιουργεί μια ανθεκτική θήκη για το σύστημα, όπως ακριβώς κάνει και το μαύρο κουτί στα αεροπλάνα. Επιπλέον το γυαλί διαθέτει επιφάνεια φιλική για ένα θερμαντικό μηχανισμό, όπως ακριβώς και τα παρμπρίζ των αυτοκινήτων. Πλέον δεν θα χρειάζονται ειδικές εκχιονιστικές αποστολές, ούτε θα καλύπτεται η επιφάνεια από επικίνδυνο πάγο, ο δρόμος θα καθαρίζεται από μόνος του, ιδιότητα εξαιρετικά χρήσιμη, ειδικά στις πιο βόρειες χώρες. Επίσης, η επιστημονική ομάδα φρόντισε η επιφάνεια να είναι αντιολισθητική. Λύνοντας το πρόβλημα της κρυστάλλωσης του νερού, προέκυψε το θέμα της διευθέτησης των υδάτων που θα απομακρύνονται από το δρόμο, γι’ αυτό έχει σχεδιαστεί στις πλευρές του δρόμου ειδικό φρεάτιο χωρισμένο σε δύο μέρη. Το ένα καθιστά το νερό ικανό για άρδευση και το διοχετεύει σε επιλεγμένες περιοχές μακριά από το δρόμο και το άλλο περιέχει καλώδια, οπτικές ίνες και άλλους μηχανισμούς που μεταφέρουν το ρεύμα αντικαθιστώντας τα καλώδια και τις κολώνες που μπορούν να είναι επικίνδυνες λόγω οποιασδήποτε πιθανής βλάβης, με επιπρόσθετο πλεονέκτημα την κάλυψη των νεκρών περιοχών (όσον αναφορά το σήμα στις κινητές συσκευές) και την προσφορά δικτύου για ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο από το δρόμο. Επιπλέον πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα επαναφόρτισης των καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων τόσο κατά τη στάθμευση όπως επίσης και κατά την κίνηση απευθείας από το δρόμο, τεχνολογία βέβαια ακόμα προς σχεδίαση που απαιτεί τη συνεργασία για έρευνα με τις αντίστοιχες αυτοκινητιστικές βιομηχανίες.



Δρόμοι που «αισθάνονται»


Η πρωτοπορία όμως δεν σταματάει εκεί. Σε αυτά τα πινακάκια έχουν ενσωματωθεί και φωτάκια LED όπως επίσης και αισθητήρες βαρύτητας. Έτσι, όταν τυχόν πέφτουν βράχια στο δρόμο ή περνάνε ζώα, ο δρόμος θα το «αισθάνεται» και θα ειδοποιεί τον οδηγό με μηνύματα γραμμένα στην επιφάνειά του (χρήσιμα φωτάκια) ώστε να μειώσει ταχύτητα. Τα φωτάκια αυτά είναι βολικά και για τη νύχτα, αφού είναι προφανώς πιο ευδιάκριτα από τα παραδοσιακά διαχωριστικά ανεξαρτήτως συνθηκών. Για το λόγο αυτό η τεχνολογία των ηλιακών δρόμων έχει κερδίσει το ενδιαφέρον αερολιμένων για την κάλυψη των επιφανειών των δρόμων τους ώστε να γίνονται εύκολα αντιληπτοί από τον ουρανό. Οι φωτισμοί LED έχουν επίσης τη δυνατότητα να αλλάζουν την κατάταξη του δρόμου ή οποιασδήποτε επιφάνειας δημιουργώντας θέσεις πάρκιγκ, η επιπλέον γραμμής ανάλογα με τις ανάγκες. Τέλος, σε περίπτωση καταστροφής κάποιου πίνακα, λόγω του αυτόνομου σχεδιασμού και του ασύρματου δικτύου, ο δρόμος θα ειδοποιεί σε πραγματικό χρόνο τις αρμόδιες υπηρεσίες για την άμεση αντικατάστασή του με τις ακριβείς συντεταγμένες.

Συνεισφορά στην οικονομία



Πέρα από τη φιλικότητά τους προς το περιβάλλον, λόγω της αξιοποίησης των ανακυκλώσιμων υλικών, οι ηλιακοί δρόμοι είναι φιλικοί και για την τσέπη, αφού παράγουν δωρεάν ενέργεια, από ανακυκλώσιμες πηγές. Ο Μπρουσάο κατέληξε ότι αν όλοι οι δρόμοι της Αμερικής καλυφθούν με αυτά τα πάνελς, μόνο οι δρόμοι της θα παράγουν τρεις φορές περισσότερη ενέργεια από αυτήν που καταναλώνει. Κάπως έτσι κέρδισε χορηγία αρκετών εκατομμυρίων για την έρευνά του από το αμερικανικό κράτος. Φυσικά αν η τεχνολογία αυτή αξιοποιηθεί συστηματικά θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε πάρα πολλές χώρες για εκατοντάδες ειδικότητες. Μπορεί το κόστος αυτού του νέου δρόμου να είναι μεγαλύτερο σε σχέση με το συμβατικό, ωστόσο σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα επιστρέφει τα λεφτά στο κράτος και μακροπρόθεσμα υπόσχεται να είναι εξαιρετικά κερδοφόρος.
Kωνσταντίνα Ζούνη
Εφημερίδα «Η εποχή»
Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014



Εμείς εδώ.
Πίσσα.
Και αναπτυξιακά πούπουλα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: